لاغری از طریق مصرف فیبر بیشتر

17 فوریه 2015- افزایش مصرف فیبر می تواند به کاهش وزن کمک کرده و سایر جنبه های سلامت بدن شما را تقویت کند.

یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد می تواند سیرکننده و دلپذیر باشد این رژیم علاوه بر ایجاد لذت درخوردن غذا، موجب کاهش وزن و بهبود سلامت فرد می شود.

محققان دانشگاه ماساچوست به مقایسه ی افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی با رژیم  پیچیده ای که توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) برای کاهش وزن ارائه شده است، پرداختند. آنها می خواستند بدانند کدامیک از این دو روشبرای ادامه آسانتر است و میزان کاهش وزن با هر یک از این دو روش چگونه می باشد.

برخلاف رژیم غذایی ارائه شده از طرف انجمن قلب آمریکا ( رژیم AHA) که مصرف غذاهای خاصی را برای افراد محدود می کند، رژیم پرفیبر تنها افراد را به مصرف غذاهایی با فیبر بیشتر تشویق می نماید. محققان معتقدند این رویکرد امکان مصرف مواد غذایی بیشتری را برای افراد بوجود می آورد و رعایت  آن برای  افراد ساده تر از رژیم های محدود کننده است.

 در این تحقیق از 240 فرد بالغ که درمعرض خطر دیابت نوع 2 بودند، ثبت نام گردید. نیمی از این افراد بطور تصادفی رژیم غذایی با فیبر زیاد را دنبال کردند و نیمی دیگر رژیم غذایی AHAرا رعایت نمودند.

به افرادیکه در رژیم غذایی فیبر زیاد شرکت داشتند، توصیه شد حداقل روزانه 30 گرم فیبر مصرف کنند.

 رژیم غذایی AHAپیچیدگی بیشتری داشت و دارای 13 جزء از جمله موارد زیر بود:

·        محدود نمودن کالری با خوردن بیشتر میوه جات، سبزیجات و غذاهای تهیه شده از غلات کامل

·        مصرف پروتئین های بدون چربی

·         کاهش شکر و نمک مصرفی

·        ایجاد تعادل درمصرف چربی، کربوهیدرات، پروتئین وکلسترول با یک نسبت خاص

پس از 12 ماه شرکت کنندگان در رژیم غذایی AHAبطور متوسط 6 پوند (حدود 2.7کیلوگرم) از وزن خود را از دست دادند و شرکت کنندگان دررژیم غذایی حاوی فیبر زیاد بطور متوسط 4.6پوند (حدود 2کیلوگرم) از وزنشان کاسته شده بود. درطی این کارآزمایی، میزان فشارخون تمامی شرکت کنندگان کاهش یافت، همچنین مقاومت  به انسولین و مقدار انسولین ناشتا در این افراد بهبود یافت.

محققان می گویند: هر دو رژیم غذایی درکاهش وزن از نظر بالینی تأثیر قابل توجهی داشته و دارای مزایای محافظتی در برابر دیابت و سندرم متابولیک هستند.

دکتر Yunsheng Maمی گوید: ما به بررسی تأثیر رژیم پرفیبر بر کاهش مقدار انسولین ناشتا به مدت 12 ماه پرداختیم زیرا بهبود دراز مدت مقاومت به انسولین پیامدهای بالینی مثبت و قابل توجهی برای بیماران مبتلا به سندرم متابولیک در بر دارد.

نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد رژیم AHAنتایج بهتری را در کاهش وزن دارد اما رعایت و پایبندی به رژیم غذایی غنی از فیبر آسانتر است.

دکتر Maمی گوید: اگر چه از وزن شرکت کنندگان در گروه رژیم غذایی AHAمقدار بیشتری  کاسته شد اما به نظر من از مزایای رژیم غذایی غنی از فیبر دنبال نمودن ساده ی آن است، بخصوص برای افرادیکه پایبندی به رژیم های غذایی پیچیده برای آنان سخت است.

پرفسور pagotoمی گوید: ما دریافتیم که افزایش فیبر تغذیه ای با تغییرات سالم دیگری در رژیم غذایی همراه است زیرا مواد غذایی پرفیبر جایگزین غذاهای ناسالم در رژیم غذایی افراد می شوند. ایجاد یک تغییر غذایی ساده می تواند  بروی سایر جنبه های رژیم غذایی تأثیر گذارد. پرفسورpagotoامیدوار است که در این زمینه مطالعات بیشتری انجام گردد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/289551.php